תרימי את הראש

מתי בפעם האחרונה הרמת את הראש ממסך הסלולר או המחשב, והבטת לשמים? LOOKUP# הוא מיזם אוסטרלי שנועד להזכיר בדיוק את זה: לעצור באמצע היום ולהוציא את הראש מהמחשב, או להרים את הראש מהנייד, כי זה  משפר כל כך הרבה דברים בתפקוד שלנו, בלי שאנחנו בכלל חושבים עליהם, כמו למשל, את היכולת להזדקף ולנשום עמוק ולשחרר את הצוואר ואת הכתפיים ואת הגב. ויש גם יתרונות חברתיים של חידוש קשר עין עם העולם, חידוד החושים והיכולת שלנו להבחין במה שקורה סביבנו, ומתוך חידוש של  הקשרים החברתיים שלנו, שהפכו חלודים, שלא לדבר על כך שלראות טבע, לראות שמים, לראות עצים, וים ואופק וכמובן בני אדם – עושה לנו כל כך הרבה טוב.

אז מה עשו באוסטרליה? כיסו את הרחובות בשלטי ענק עם ההשטאג LOOKUP# וגרמו לאנשים להסתקרן, להיכנס לאתר שמאגד בתוכו את כל ההסברים לחשיבות של "הפסקת המסכים" הזו ולקחת פאוזה יזומה כדי להיות פחות מחוברים ופרודוקטיביים, והרבה יותר משוחררים ואינטואיטיביים.

על המיזם שמעתי מאליה אלון, שחוקרת שיטות ריפוי אלטרנטיביות חינמיות, ומביאה אותן אל המרחב של הרשת ושל החיים, שגם שלחה לי צילום מקיר של בית כנסת ביפו ועליו השאלה של רבי נחמן מברסלב – "כבר הסתכלת אל השמים היום"? ללמדנו שלא צריך להרחיק עד אוסטרליה, הכל נמצא כאן וקרוב ורק צריך להושיט היד ולגעת, ולהרים עיניים לשמים. אז #LOOKUP

ואם אתם רוצות לדעת מה עושה הטיית הראש אל מסך הנייד לאורך זמן, הנה מה שהיה לנטלי ברטלר, פיזיותרפיסטית מוסמכת של ספורטאים, להגיד לי בנושא: "עמוד השדרה שלנו בנוי בצורה של האות S  והוא המשכי לגמרי כמו מסילה שנמשכת מהגולגולת ועד הגב התחתון. כשאנחנו מטים את הצוואר כלפי מסך המחשב, אנחנו בעצם משנים את המנח של החוליות הצוואריות והדבר יוצר השפעה נגררת לאורך כל הגב, משנה את היציבה שלנו, ויכול לגרום לכאבים, ירידה בטווח התנועה, התעגלות של הכתפיים ובית החזה כלפי מטה, וכתוצאה מכך גם לשינויים בנשימה. כי ככל שבית החזה סגור יותר, כך הנשימה שלנו פחות עמוקה ויותר שטוחה. תנסי להתכופף ותראי שככל שאת יותר מכופפת, כך יותר קשה לך לנשום", מזכירה לנו נטלי.

אז מה לעשות? להתמתח, להזדקף, להרים את הראש כלפי מעלה, לשחרר את השרירים התפוסים, לפתוח את הכתפיים ואת בית החזה, כדי לאט לאט להשיב את מנח החוליות לצורתו הנכונה. ולנשום.